BEAT — ein Theaterkonzert

am MOMENTUM TEATER in Odense (Dänemark) / Premiere am 19. Oktober 2012

Regie und Textfassung: Lydia Bunk
Ausstattung: Nadia Nabil Korsbæk
Musik: Peter Kohlmetz Møller

mit Johanne Dal-Lewkovitch, Bjarne Antonisen, Kasper Ørum, Morten Christensen

Peer Elmelund-Præstekær



BEAT Trailer


Fernsehbeitrag bei tv2fyn.dk


Fernsehdoku bei TV2 Fyn über BEAT am Teater Momentum 2012 (30 Min.)


Songs

"Universal Brother"

"Don't Hide The Madness"

"The Gospel Of Jack"

 

Vor 14 Tagen hatte eine Filmversion des Reiseromans On the road von dem amerikanischen Beat-Schriftsteller Jack Kerouac Premiere in dänischen Kinos. Jetzt können Sie Kerouac zusammen mit seinem manischen Kollegen William Burroughs und Allan Ginsberg auch auf der Bühne erleben. Es geht immer um das Reisen. Durch Amerika und durch das Leben. Die Form ist ein Theater Konzert, wo eine Reihe von Burroughs, Ginsberg und Kerouac Texte vertont wurde, mit neuer und fesselnder Musik von Peter Kohlmetz Moller. Starke melodische Rockmusik, die den Text und das Universum ergänzen. Leider sind die Songs auf Englisch, was wahrscheinlich verhindert dass einige Zuschauer die Verbindung zwischen den Songs und der Geschichte von Kerouac verstehen, seine Begegnung mit den anderen, die seltsamen Visionen, Liebeskomplikationen und die Gesellschaftskritik.
Es ist, als ob ein Stück amerikanische Literaturgeschichte lebendig wird und ein spannendes Universum offenbart sich uns. Ein Stück über das wilde Leben der amerikanischen Dichter am Rand der Verzweiflung und ihre Sehnsucht nach etwas, das sie selbst nicht ganz artikulieren können. Der Betrachtungswinkel ist Jack Kerouac. Er will Schriftsteller werden und er will reisen. Dort fängt die Aufführung an und und eine halbe Stunde später landen wir bei der Veröffentlichung des Buches "On The Road", die diese Reise darstellt. Kasper Orum ist ein toller Kerouac. Ein junger Mann im lässigen Anzug und mit brennender Sehnsucht in seinen Augen. Seine Singstimme ist schön (…) Morten Christensen legt viel Charme und dämonische Gefahr in seine Doppelrolle als Beat-Ikonen Neal Cassady und William Burroughs, zusammen mit Bjarne Antonisen als Ginsberg und Johanne DalLewkovitch als einzige Frau umringt von drei Männern. Was ich wirklich soll mit so viel amerikanischer Geschichte, das weiß ich nicht so ganz, aber es ist unterhaltsames und visuell überzeugendes Theater in der bilderreichen Inszenierung der deutschen Regisseurin Lydia Bunk.

(JYLANDSPOSTEN, 4 Sterne)

DANSK:
For 14 dage siden havde en filmudgave af den amerikanske beat-forfatter Jack Kerouacs rejseroman On The Road premiere i danske biografer. Nu kan man så opleve Kerouac (1922-69) selv på scenen sammen med forfatter- og syrekollegerne William Burroughs og Allen Ginsberg. Det handler stadig om at rejse. Gennem USA og gennem livet. Formen er teaterkoncertens, hvor en række Burroughs-Ginsberg-Kerouac-tekster er sat til ny og medrivende musik af Peter Kohlmetz Møller. Tung, melodisk rock, der klæder ordene og det univers, de fremmaner. Desværre har man valgt at synge på engelsk, hvilket nok afskærer en del tilskuere fra at få det fulde udbytte af koblingen mellem sangene og den forbindende historie om Kerouacs møde med de andre, syretrips og sære visioner, Kærlighedskomplikationer og samfundskritik.
Levende litteraturhistorie. Det er, som om et stykke amerikansk litteraturhistorie bliver levende og et spændende univers åbenbares for os. Om amerikanske poeters vilde liv på kanten af desperation og længsel efter noget, de måske ikke helt kan formulere. Synsvinklen er Jack Kerouacs. Han vil være forfatter og han vil rejse. Der begynder vi, og halvanden time senere ender vi med udgivelsen af bogen On The Road, der skildrer denne rejse. Som Kerouac er Kasper Ørum udmærket. En ung fyr i hårdkogt jakkesæt og længsel i øjnene. Sangstemmen er flot (…) Morten Christensen lægger drilsk dæmoni og charmerende farlighed i dobbeltrollen som beat-ikonerne Neal Cassady og William Burroughs, sammen med Bjarne Antonisen som Ginsberg og Johanne DalLewkovitch som kvinderne omkring de tre mænd. Hvad jeg egentlig skal med denne meget amerikanske historie, ved jeg ikke helt, men underholdende og visuelt flot teater er det i den tyske husinstruktør Lydia Bunks gedigne og billedmættede iscenesættelse.

(JYLANDSPOSTEN, 4****)